"You will feel better in ten sessions, look better in twenty sessions, and have a completely new body in thirty sessions."
Joseph Pilates

Pilates

Pilates fokuserar på korrekt form, kroppsplacering, andning och en strävan efter jämvikt på muskulaturen. Träning av "alla" muskler, så att ett jämviktsläge skapas i kroppen.

I vanlig gymträning fokuserar man oftast endast på stora muskler och bortser ofta från, eller glömmer bort, viktiga muskler som den inre magmuskulaturen, baksida lår, ryggradsmuskler osv. Pilates stärker speciellt musklerna i sätet och bålen (rygg, mage, sidor, bäckenbotten). Alla de djupa stabiliserande musklerna, som håller uppe kroppen, tränas för en stark och smidig kropp.

Pilates kan vara ett utmärkt komplement till ditt övriga sportutförande och ger dig funktionell fitness för ditt vardagsliv. Pilates kan anpassas till att passa alla; elitidrottare, vanliga människor som vill hålla sig i form och de som har skador eller problem av varierande slag.

För folk i allmänhet erbjuder pilatesträning en frisk fläkt som skiljer sig från de traditionella träningsformerna. Du blir starkare, mer flexibel och får mer energi att leva ditt liv till fullo. För dig som behöver rehabilitation kan pilates kombineras med eller följa sjukgymnastik. Modifierade pilatesövningar är rehabiliterande och välgörande.

Bakgrund
I den första halvan av förra seklet, skapade Joseph Pilates ett system av kroppsträning som han kallade "contrology". Han integrerade den västerländska atletiska tuffheten med koncentration ifrån discipliner av öst-asiatiskt ursprung. Han skapade därmed ett intellektuellt program som maximerar potentialen för prestationsförmåga, och för en utmärkt kroppsform. Programmet utvecklar en kropp som är dynamiskt balanserad i såväl styrka som flexibilitet, med mycket träning för mage och rygg som ger stabilitet och "förlänger" ryggraden. Resultatet är en lång (utsträckt), skulpturerad kropp. Koordinering - mellan det mentala och fysiska, är vitalt till ett effektivt Pilates program.

Joseph Pilates skapade sin metod i tron "att nyckeln till ett långt liv ligger i en lång och obesvärad ryggrad".

 

Pilates mål är:

  • Att korrigera obalanser.
  • Att skapa en kropp som är i form - spänstig, stark, och flexibel.
  • Att känna lugn, och ge förmåga att bearbeta stress.
  • Att förbättra förmågan att arbeta, sporta, eller utöva idrott på professionell nivå.
  • Att förvärva kroppsmedvetenhet.
  • Att bli "sparsam" i ens rörelser.

"You are only as young as your spine is flexible."

- Joseph Pilates