Höstens kurser

  • Ryggrehab start 28:e augusti.
  1. Mån/ons 07:00
  2. Mån/ons 08:00
  3. Tis/tors 07:00
  4. Mån/tors 16:00/16:40
  • Efter Graviditetskurs start 5:e september.

INTRODUKTION

För att klasserna ska vara så effektiva som möjligt måste alla nya Pilates-deltagare gå en introduktionskurs som tar ca 30 minuter.

GRUPPTRÄNING

Gruppträningen görs i mindre grupper vilket gör att vi kan följa och guida alla deltagare.

 

I Matwork jobbar vi med mattövningarna i pilates, ofta tillsammans med olika redskap som pilatesbollar, flexband, stabiliseringsrullar, viktbollar och många fler redskap som gör övningarna spännande och utmanande.

Matwork Intervall. Precis som i Matwork jobbar vi med pilatesövningar tillsammans med olika redskap, men i Intervall är tempot betydligt högre och har en stegrande uppbyggnad då övningarna blir tyngre för varje intervall.

Barre är en fysiskt utmanande träningsform vid en balettstång. Vi tränar mycket muskeluthållighet genom små rörelser och högt tempo. Rumpan, benen och bålen tränas formas på ett sätt du aldrig gjort förut. Det behövs ingen dansbakgrund eller taktkänsla för att kunna deltaga.

Zenga är en blandning av Pilates, Yoga och Tai Chi. En fysiskt utmanande klass som bygger på bålstabilitet, uthållighet och elasticitet. Övningarna är framtagna efter den senaste forskningen om fascial fitness - där man strävar efter att öka vätskeflödet i bindväven.

TRX är det kompletta redskapet för funktionell träning. Med hjälp av TRX-band använder du din egen kroppstyngd för att träna styrka, balans, flexibilitet och stabilitet. Graden av belastning bestäms av din kropps lutning i förhållande till golvet. TRX är en allsidig träning som ger hög puls och tränar både stabiliserande och globala (större) muskler. Dvs alla muskellager som vi styr över.

Ryggrehab har blivit en etablerad träningsform i Örnsköldsvik. Den startade år 2000 och har funnits sedan dess. Träningskonceptet är framtaget av naprapat Charlotta Alavaara med tanke att stärka och koordinera bålens muskulatur.
Kursen är två gånger per vecka i 14 veckor och varje tillfälle är 50 minuter. Passen är uppbyggda med träning både på golvet och på balansboll men även andra redskap förekommer. Ryggrehab är en gruppträning som utförs till musik men det behövs dock ingen taktkänsla för att kunna deltaga. För att maximal resultat ska uppnås ökas belastning och svårighetsgrad på övningarna successivt under hela kursen.

Efter Graviditet - Det är oerhört viktigt att börja träna rätt efter en graviditet och förlossning. På denna kurs bygger vi upp den djupa magmuskulaturen, bäckenbottenmuskulaturen och sätesmuskulaturen för att få tillbaka bålstabiliteten och för att få ihop en eventuell delning i magmuskulaturen. Fel träning kan göra mer skada än nytta.

Kursen är 8 veckor, 2 gånger i veckan, och inleds med en undersökning av Naprapat Charlotta Alavaara. Vi kollar också om det finns en eventuell delning av magmuskulaturen. Därefter startar vi försiktigt med övningar som hela tiden ökar i tyngd och svårighetsgrad allt eftersom kursen fortskrider.

PERSONLIG TRÄNING

Träningen sker på matta eller i Reformer och med de redskap som passar just dig och dina behov. Du får full uppmärksamhet på dig och din kropp – allt för att du  snabbare ska uppnå optimalt träningsresultat.

Personlig träning kan med fördel kombineras med gruppträning.

KURSER

Vill du eller ditt företag starta en egen träningsgrupp? Välj mellan Pilates och TRX, eller varför inte en kombination. Hör av dig vid intresse!